STÁLE MÁME OTEVŘENO :-) NAVŠTIVTE NÁS DLE NAŠÍ OTEVÍRACÍ DOBY

Vitamin C neboli vitamin s nejlepším marketingem

Triviální název: vitamin C
Chemický název: kyselina L-askorbová
Anglicky: ascorbic acid
Potravinářské aditivum: E315


O vitaminu C se toho ví celkem dost, je totiž vědecké i laické obci znám už téměř sto let. Vyrábí se hojně synteticky, protože je přítomen skoro v každé potravině jako antioxidant. V posledních letech se mu přisuzují až zázračné léčebné schopnosti, ale ani v tomto případě neplatí „čím víc, tím líp“.


KDO NEUMÍ, TEN SI PORADÍ

Vitamin C si lidské tělo vyrobit neumí. Tento fakt se zdůrazňuje především proto, že většina živočichů si tuto látku vyrobit umí. Kromě člověka jsou takovou výjimkou morčata, kapybary, někteří netopýři, pstruh duhový a losos – ti všichni si musí obstarávat vitamin C z potravy. V přírodě je ho opravdu dost. Nejbohatším zdrojem jsou šípky, petržel, pažitka, černý rybíz, bramborya zelí. Pokud je součástí naší stravy pravidelně čerstvé ovoce, zelenina nebo bylinky, je víc než pravděpodobné, že přísun vitaminu C máme dostatečný. Tepelná úprava, sušení i zavařování ale způsobuje poměrně velmi rychlou degradaci tohoto vitaminu. Právě proto je dobré znát pár fíglů, jak vařit brambory tak, aby v nich zbylo vitaminu C co nejvíce. Nejvýhodnější je vařit je ve slupce a v páře.


TAK AKORÁT

Doporučená denní dávka vitaminu C se pohybuje kolem 100–1 000 mg za den v závislosti na aktuálním stavu organismu. V porovnání s ostatními vitaminy je opravdu závratná. Jen tak namátkou – doporučená denní dávka vitaminu B1 jsou pouhé 2 mg za den. Takže vitaminu C potřebujeme opravdu hodně. Vyšší potřebu mají kuřáci, těhotné ženy, senioři, sportovci, lidé pod stresem a v akutní fázi infekce. Ale ani kdybyste byla vystresovaná stará sportující těhotná kuřačka, není radno to s vitaminem C přehánět. V lepším případě vám bude špatně od žaludku a budete mít průjem, v horším případě ale může dojít k tzv. antioxidačnímu paradoxu. To znamená, že látka, která normálně působí proti kyslíkovým radikálům, se stane jejich zdrojem. Vitamin C je navíc rozpustný ve vodě, takže jeho nadbytek, který vás kolikrát stojí nemalé peníze, vyčůráte. Pokud by na člověka platila letální dávka, která byla naměřena na myším modelu, tak například já bych mohla zemřít při požití 242 gramů vitaminu C. To tedy představuje skoro přesně celých 10 balení Flavocelu (1 000 tablet), a to se mi těžko podaří za den spořádat. Nicméně nadužívání vitaminu C k ničemu není, a tak to s ním zkrátka nepřehánějte.


K ČEMU JE TO DOBRÉ?

Vitamin C hraje zásadní roli při syntéze kolagenu, je tedy důležitý nejen pro růst kostí a svalů, ale také pro jejich regeneraci a všechny hojivé procesy. Tento vitamin také ovlivňuje tkáňové dýchání, likvidaci volných radikálů, vstřebávání železa a opravdu podporuje obranyschopnost tím, že stimuluje tvorbu bílých krvinek. Bez vitaminu C se rozhodně neobejdeme, ale pokud je vaše strava barevná (zelenočerveno-oranžová a ne hnědo-bílá), máte pravděpodobně vitaminu C víc než dost.